|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۳۶۸۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
قالیباف با بیان اینکه با تفکیک وزارت صمت به دو وزارت بازرگانی و صمت مخالف است، گفت: در یک جلسه هم با رئیس جمهور و رؤسای چهار کمیسیون مجلس، مطرح شد، به‌هرحال دولت بر تشکیل این وزارتخانه اصرار دارد و این نظر دولت بود و حق دولت هم است که چنین مطالبه ای داشته باشد.

ایرنا: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حجاب پیش از کیفری و جزایی بودن، یک مساله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هویتی و شرعی است، گفت: اگر قانون در زمینه حجاب صرفا جرم‌انگارانه باشد، به معنای آن است که ناشیانه کار کرده‌ایم.

محمدباقر قالیباف روز چهارشنبه در جمع دختران تشکل‌های بسیج دانشجویی سراسر کشور اظهار داشت: لایحه عفاف و حجاب یک لایحه قضایی است که توسط قوه قضاییه تنظیم و به دولت ارسال شده که بعد از اصلاح آن با دو فوریت به مجلس آمده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر لایحه دوفوریت عفاف و حجاب رأی می‌آورد، ۷۲ ساعت بعد از تصویب باید به صحن می‌آمد و نمایندگان هم در مدت هشت ساعت پیشنهادهای خود را ارائه می‌دادند که این کار عجولانه و ناپخته بود.

قالیباف یادآورشد: از سوی دیگر معتقدیم اگر بررسی این لایحه زمان‌بر شود و هنجارشکنی‌ها ادامه پیدا کند، بازگشت به وضع مطلوب سخت‌تر می‌شود. پس زمان برای ما مهم بود و یک‌فوریت آن را تصویب کردیم.

وی با بیان اینکه این لایحه با نظرات مختلف و جمع‌سپاری با نخبگان در چندین جلسه بررسی شده است، اضافه کرد: وظایف دستگاه‌ها در این لایحه پیش بینی شده و برای تخطی از این قانون جرم‌انگاری را در نظر گرفته ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس قصد ندارد قانونی را به تصویب برساند که دستگاه‌ها به آن عمل نکنند بر همین اساس در این باره حتی به اقتصاد حوزه مد و لباس هم توجه شده و امید است در محرم و صفر این لایحه از کمیسیون به صحن آمده و بررسی و تصویب آن به پایان برسد.

قالیباف با بیان اینکه پیشرفت زنان از افتخارات انقلاب اسلامی است، یادآور شد: مقایسه میزان تحصیلات زنان قبل و بعد از انقلاب نشان دهنده تفاوت آشکار سهم تحصیلات زنان و افزایش توانمندی آنها است اما مشکل ما این است که از این ظرفیت و توانایی بهره نمی‌بریم. البته اینکه وزیر زن نداریم جای تاسف است و فقط ۱۶ نماینده زن داریم.

تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا نشانه موضع‌گیری صحیح این تشکیلات انقلابی است

وی با اشاره به جریان حوادث اخیر سال گذشته در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: با تمام وجود درک می‌کنم که شما چگونه از اسلام و انقلاب دفاع کرده و کسانی که آگاهانه و ناآگاهانه به‌دنبال براندازی بودند را ناامید کرده و آن‌ها را با شکست مواجه کردید.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اوج این موضوع آنجا بود که کشورهای غربی و اتحادیه اروپا بعد از شکست در این پروژه، بسیج دانشجویی را تحریم کرد و این نشان از عملکرد صحیح و دقیق شما دارد. چنانکه امام(ره) نیز فرمودند ببینید دشمن کجا را هدف گرفته است.

قالیباف با بیان اینکه با تفکیک وزارت صمت به دو وزارت بازرگانی و صمت مخالف است، گفت: در یک جلسه هم با رئیس جمهور و رؤسای چهار کمیسیون مجلس، مطرح شد، به‌هرحال دولت بر تشکیل این وزارتخانه اصرار دارد و این نظر دولت بود و حق دولت هم است که چنین مطالبه ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این لایحه نیاز به دو  - سوم رأی دارد، تصریح کرد: تبصره بند الف ماده ۲۸ برنامه ششم توسعه می‌گوید مجلس شورای اسلامی می‌تواند برای انتزاع و ادغام و تشکیل وزارتخانه تصمیم بگیرد. اگر این ماده نبود، می‌شد خلاف برنامه و دو -سوم رأی عمل کرد، با این‌ حال به‌ دلیل اشکالات و مغایرت‌هایی که گاه در این لایحه بود، کل ماده‌ واحده به کمیسیون ارجاع شد.


مردم، دولت و تولیدکننده از صنعت خودروسازی ناراضی‌ هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز مردم پول زیادی برای خودرو پرداخت می کنند اما با حوادث زیادی در جاده ها مواجه هستند، گفت: اکنون حوزه خودرو به‌گونه‌ای است که دولت، مصرف‌کننده و تولیدکننده ناراضی هستند و نحوه مدیریت در این حوزه باعث شده تولیدکننده بدهکار، دولت منفعل و مردم معذب باشند.


حکمرانی نو به‌ معنای اصلاح امور و تحول در مدیریت و خدمت‌رسانی است

وی با بیان اینکه برخی درباره حکمرانی نو سفسطه می‌کنند، تصریح کرد: حکمرانی به معنای تغییر قانون اساسی برداشت غلطی است.

قالیباف ادامه داد: حکمرانی درباره چگونگی خدمات به مردم، مثل نوع مدیریت آب و انرژی و نگاه مدیران به آن است و به معنای تغییر اصول نیست و معتقدیم راه نجات ما اعتقاد به ولی فقیه و استفاده از اندیشه سیاسی امام(ره) است.

وی اضافه کرد: همه این آرمان‌ها، نظام جمهوری اسلامی را شکل داده است اما باید اصول مدیریتی و بروکراسی آن را اصلاح کنیم زیرا در غیر این صورت در نگاه‌های اعتقادی افراد هم اثر خواهد گذاشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح علت انقلابی خواندن مجلس یازدهم توسط رهبر انقلاب گفت: ما باید تحلیلمان دقیق باشد و برای ارزیابی یک مجموعه عملکرد آن را در نظر بگیریم و از قضا عملکردها را طبق وظیفه بسنجیم. وظیفه مجلس قانون‌گذاری است.

قالیباف با اشاره به اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری است، اظهار داشت: در مدت سه سال گذشته به بیش از ۸۰ درصد وعده ها عمل و همه تبدیل به قانون شده است و اگر رهبر معظم انقلاب مجلس را انقلابی می‌دانند و می‌گویند نقشه راه داشته، به دلیل تصویب قوانین کلیدی و راهبردی است.

مجلس برای حل مشکل مسکن قوانین سه‌گانه جامعی تصویب کرد

وی ادامه داد: قانون ساخت چهار میلیون مسکن پیش از روی کارآمدن این دولت در مجلس تصویب شد و بر آن تأکید کردیم که دولت هیچ تصدیگری در آن نداشته باشد و تنها وظیفه دولت این باشد که زمین‌های اضافی خود را در اختیار مردم قرار داده و در کنار آن با دادن مجوز و تسهیلات، گرفتاری ساخت مسکن را برای مردم کاهش دهد.

قالیباف با اشاره به تلاش مجلس برای ساماندهی حاشیه‌نشینی گفت  قانونی در مجلس تصویب کردیم که زمین‌هایی که مردم مستضعف سال‌ها قبل در آن خانه ساخته‌اند اما سند ندارند، در صورت تعلق این زمین‌ها به دولت (که بیش از ۹۰درصد آنها نیز متعلق به دولت است) با قیمت روز منطقه به آن‌ها واگذار شود.

وی با بیان اینکه مجلس با یک مصوبه در سال گذشته در کشور ۶ میلیون نفر را بیمه کرد، افزود: دولت نیز در این زمینه با مجلس همکاری داشته و بیش از ۵ میلیون نفر از ۶ میلیون نفری که بیمه سلامت نداشتند، تحت پوشش قرار گرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، گفت: بر اساس این قانون مقرر شد مشاغل به دو دسته ثبت‌محور و تأییدمحور تقسیم شوند و آن‌هایی که ثبت‌محور هستند از درگاه وزارت اقتصاد ثبت نام کرده و به‌صورت غیرحضوری مجوز آن را طی ۳ روز دریافت کند و اگر پاسخی دریافت نکرد، شغل خود را آغاز کند.

قالیباف تصریح کرد: در صورتی‌ که این شغل تأییدمحور بود و نیاز به مجوزهای محیط زیستی و امنیتی داشت پاسخ ظرف سه ماه دریافت شود که اگر دریافت نشد باز هم به معنای اجازه برای آغازبه‌کار است و در نهایت، اگر به‌دلیل عدم پاسخگویی و آغاز کار، خسارتی حاصل شود، دولت مکلف به جبران خسارت است.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه در مجلس یک ردیف برای محرومیت‌زدایی ایجاد شد، تصریح کرد:  صدهزار میلیارد تومان هر سال برای محرومیت‌زدایی اختصاص داده می شود اما این ردیف در لایحه دولت نبود و برای آن یک قرارگاه پیش‌بینی کردیم.

تغییر معاون سیاسی وزیر کشور تصمیم وزیر کشور است

وی درباره اقدام معاون سیاسی وزیر کشور گفت: آن بخش‌نامه قطعاً غیرقانونی بود. وزیر کشور همان روز این موضوع را تشخیص دادند که بند ۲، ۴، ۶ و ۷ غیرقانونی بود و آن را حذف کرد و به بنده نامه زد و دراین‌باره توضیح داد.

قالیباف تاکید کرد: وزیر کشور درباره جابجایی معاون سیاسی، خودش به ما قول داد و فرصت دوهفته‌ای خواست. این تصمیم وزیر کشور بود؛ سایر صحبت‌ها در این بخش بی‌اساس است.
وی درباره طرح شفافیت آرا در مجلس عنوان کرد: این طرح تصویب شده و شورای نگهبان آن را تأیید کرده است، مجمع تشخیص نیز خود طرح را تأیید کرده است. اما آن بخشی که درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام است باید از سوی مجمع تصمیم‌گیری شود. اکنون نیز آرای نمایندگان به‌صورت داوطلبانه در حال نمایش در سایت مجلس است.

ساختار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید اصلاح شود  

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآورشد: نظارت بر کار نمایندگان طبق اساس قانون اساسی بر عهده خود نمایندگان است، اما قبول دارم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ساختار موفقی در سازوکار مجلس نداشته است. از این‌ رو تلاش بر اصلاح وظایف هیات است، اما در نهایت باید رأی نمایندگان برای آن کسب شود.

وی اضافه کرد: هر رأیی برای تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس نیاز به دو - سوم رأی دارد و از آنجایی‌که این موضوع نمایندگان را محدود خواهد کرد، احتمالاً با مشکل  مواجه می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین